Historia

1898

W 1898 roku 29- letni James Lansdowne Norton - znany jako Pa- założył firmę Norton Manufacturing Company, produkującą części oraz osprzęt do dwukołowych pojazdów.

1900 - 1910

Do 1902 roku w motocyklach Nortona montowano silniki francuskie oraz szwajcarskie.

W 1907 roku Rem Fowler wygrał na Nortonie wyścig na Wyspie Man w klasie dwucylindrowców, czym rozpoczął wyścigową tradycję marki. Sukces w pierwszym wyścigu Isle of Man TT, wygrane w Brooklands i innych rywalizacjach europejskich wzmocniły reputację firmy jako sprawdzonego i godnego zaufania producenta, poważnych motocykli torowych i szosowych.

Już w 1908 roku Norton wypuścił na rynek swój pierwszy motocykl z własnym silnikiem. Jednostka napędzana była jednocylindrowym silnikiem. W 1909 roku motocykle trafiły do  sprzedaży a nabyć je można było u Harrodsa!

1910 - 1930

Słynne logo Nortona swoje powstanie zawdzięcza samemu założycielowi marki oraz  jego córce Ethel. Po raz pierwszy pojawiło się na okładce katalogu wydanego w 1914 roku. Od 1916 roku wszystkie motocykle firmy Norton miały je już na swoich bakach.

W 1925 roku w wieku zaledwie 56 lat zmarł Pa Norton. Przed śmiercią zdążył jeszcze zobaczyć w 1924 roku zwycięstwo swoich motocykli w wyścigach Senior TT , były to motocykle o pojemności 500 cm3.

1930 - 1950

Do połowy lat 30-stych Norton produkował już 4000 szosowych motocykli rocznie. W okresie międzywojennym motocykle Nortona wygrały dziesięć razy wyścigi Senior TT na Wyspie Man, a w latach 1930 – 1937 zwyciężyły w 78 z 92 zawodów o Grand Prix!

Wraz z początkiem II Wojny Światowej Norton wycofał się z wyścigów. W latach 1937 – 1945 wyprodukował aż 100 000 maszyn (co stanowiło jedną czwartą wszystkich motocykli wojskowych) jako swój wkład w walkę podczas Wojny.
W latach 1945 – 1954 motocykle Norton odnotowały kolejne zwycięstwa w wyścigach TT.

1950 - 1960

Od 1947roku  do 1954 marka Norton cieszyła się kolejnymi corocznymi zwycięstwami. W 1949 zaprezentowano światu nowy dwucylindrowy silnik Dominator. Przełomowe okazało się jednak wprowadzenie w 1950 lekkiej ale wytrzymałej ramy Featherbed, która pomogła modelowi Manx dominować na trudnych zakrętach trasy wyścigów Wyspy Man. Do roku 1951 Dominator, jak i inne motocykle dostępne były tylko na ramie Featherbed, a jej sukces doprowadził do obniżenia zainteresowania tradycyjnymi ramami.

Do końca sezonu w 1952 roku, Geoff Duke jeżdżący dla Nortona został mistrzem świata w klasach 350cm3 oraz 500cm3. Został nagrodzony Orderem Imperium Brytyjskiego.

1960 - 1980

W 1961 roku  na wystawie motocyklowej w Earls Court zapowiedziano wprowadzenie nowego modelu Commando.  Motor wyposażono w odizolowany od ramy silnik, co znacząco wpłynęło na komfort jazdy niwelując odczuwanie drgań silnika. W ciągu kolejnej dekady wyprodukowano i sprzedano ponad 500 000 egzemplarzy tego modelu. Commando przez pięć lat był uznawany za Maszynę Roku przez czytelników Motor Cycle News. W latach siedemdziesiątych Norton ścigał się pod patronatem Johna Player’a, a komercyjny sukces Commando został wzmocniony przez kampanię "Norton Girls".

Lata 70-te charakteryzowały się znaczącym wzrostem popularności japońskich marek motocykli. Sytuacja ta doprowadziło Nortona oraz resztę szanowanych marek brytyjskich na skraj bankructwa. Ostatni motocykl Commando został wyprodukowany w 1976 roku.

1980 - 2000

Lata osiemdziesiąte były okresem wielu przekształceń. Miedzy innymi prawa do nazwy firmy zostały podzielone pomiędzy kilka przedsiębiorstw w różnych krajach.  Marka odrodziła się ponownie w Lichfield w 1988.

W 1989 Norton entuzjastycznie powrócił dotradycji wyścigów gdy Steve Spray wygrał Brytyjskie Mistrzostwa Superbike na motocyklu JPS. Wygraną powtórzył jadący na  Nortonie Duckhams Ian Simpson w 1994 roku.  

W 1992 roku Steve Hislob na modelu ABUS pokonał Carla Fogarty’a jadącego na motocyklu Yamaha w wyścigu Senior TT na Wyspie Man. To było pierwsze zwycięstwo tej kategorii na motocyklu Norton po 30-stu latach przerwy.

2000 - czasy współczesne


Norton przeniósł się do swojej obecnej siedziby w Donington Park w 2008 roku. W 2009 CEO – Stuart Garner ustanowił rekord prędkości na jeziorze Bonnevile ( 173 mile na godzinę, czyli 278,53 km/g).
Pierwszy Commando 961SE zademonstrowano w 2010 roku, sukces tego modelu spowodował, że motocykle Nortona zaczęły być ponownie produkowane.

W 2012 roku Norton wrócił na wyspę Man na wyścigi TT z motocyklem SG1.